תכנית הלימודים לכיתה א'

 

 

א. המספרים הטבעיים בתחום ה-100
1. הכרת המספרים 1-20;
2. הכרת ערכי האותיות א עד י;
3. הכרת המספר אפס;
4. מנייה עד 50, ספירה עד 100;
5. סימני השוויון והאי-שוויון;
6. ישר המספרים;
7. הכרת המספרים בתחום ה-100;
8. זוגיות ואי-זוגיות.

 

ב. פעולות החשבון
1. חיבור וחיסור עד 10;
2. חיבור וחיסור בעשרת השנייה;
3. חיבור וחיסור בעשרות שלמות;
4. חיבור וחיסור עד 20 או יותר;
5. שאלות חיבור וחיסור;
6. כפל וחילוק עד 20.

 

 

אבחון בחשבון כתה א'

1.ספירה:  האבחון נעשה בהתאם ליכולת הנבחן ,ילד שסופר עד 6 ולא יכול יותר, לא לתת לו לספור  עד 10

א.ספור לפנים מהמספר 5   (עד 10)

ב.ספור לאחור מהמספר 9

2.מניה: בהתאם ליכולת הנבחן

יש להיעזר באביזרים ולבצע מניה בעזרתם  .(ע"י ארגון מרחבי בשורה ,בתפזורת במעגל ,כך ניתן לבדוק סוג התארגנות וחשיבה ).

1.לארגן 8 קוביות במעגל

מבקשת שיאמר כמה קוביות לפניו

בודקים האם נוגע, מזיז, שולף ללא עזרה .

חשוב לדעת אם הוא משתמש באסטרטגיה כלשהיא .

3.אמדן- נבדק באופן מוחשי ובעל פה .

לאחר שאמר את התשובה לבקש שיעצום עיניים להזיז את האביזרים ולבקש שוב לומר כמה קוביות לפניו

מניחים לפני הילד כמות של עצמים גדולים ,מסתירים את הכמות עם דף

הוראה: ארים את הדף לכמה שניות, לא לספור

תאמר לי כמה קוביות בערך על השולחן

אם הילד מתחיל לספור נראה שתחום זה בעייתי

4.אמדן מופשט

כמה קוביות יש בשוקולד?

כמה זה מבלי לחשב

23+13

5.עובדות יסוד

שואלים את הילד איך הוא בחיבור וחיסור

לשאול 6 תרגילים בעל פה

2+4

3+5

5-2

8+1

7-2

3+6

אבחון בכתב

6.השוואת גודל מספרים

 סמןּ < , > , =

90 ___ 65                     58 ____ 85                   77 ___ 21

 הַקִף אֶַת הַמִסְפּר הגָדוֹל :

 15  16

 10   0

 20   10

 8    18

 7.סדרות

הַשלםּ אֶת הַמִסְפָּרִים הֶחָסֵרִים:

____, ____, ____, ____, _____ ,  15, 14

____ , ____ , ____ , ____ , ____, 19, 20

____ , ____ , ____ , ____ ,                      11, 9

8.הרכב המספר

 השלם- במקום 10 ניתן לומר:

6+     =10

6+     =9

7+     =10

5+     =8

4+     =9

6+     =7

9.עובדות יסוד –גבול ה-20

חיבור

פתור אֶת הַתָרְגִילִים:

= 3 + 5                 = 2 + 8                 = 5 – 10               = 9 – 9

 = 0 – 7

= 10+2                   = 15+5                    = 16+4

 חיסור

 = 16-3                 = 12-11              = 18-14            

 = 20-3                  

 חיבור עם העברה

 פתור :

  

= 6+6         = 5 + 8                 = 7 + 9                 = 6 +8

 חיסור עם פריטה

 = 7 – 12               = 9 – 16                     = 5 – 11                 

  

חיבור בעשרות שלמות

 פתור:

= 30 + 20             = 40 + 60             = 30 – 100

= 50 – 50             = 10 – 30

10.תבנית המספרים

הַשְלם אֶת המִסְפָּר החָסֶר:

16=  __ + 12                           13= __ + 11      

 7 = ____ – 10                              8 = ____ + 3                        

 2 = ____ – 5

11.הבנת הפוזיציה והליכי חישוב

34+                     9+                   92+               65+

 57                       47                   8                   6          

 

43-                      76-                  37-               100 –

23                       34                   8                  9                      

12.עובדות הכפל והחילוק

פתור אֶת תָרְגִילֵי הַכֶּפֶל:

= 6 X 2                 = 8 X 1                             =  0 X 10

= 2 X 10              = 5 X 2                              = 3 X  3

פתור את תרגילי החילוק:

                 

=18:2                      =16:8                     =8:4                    =12:3

13.בְּעָיוֹת מִילוּלִיוֹת:

קרא את השאלות בקול רם ופתור :

עַל הַשוּלְחָן 3 צָלַחוֹת.

בְּכל צָלַחַת יֵש שְנֵי פֵּרוֹת.

כָּמָה פֵּרוֹת בִּשְתֵי הַצָלַחוֹת?

תרגיל: _______________________

 תשובה: ______________________

אִמָא קָנְתָה מִשְחָק בּ- 12 ₪.

הִיא נָתְנָה לָמוֹכֵר 20 ₪.

כָּמָה עוֹדֵף אִמָא קִבְּלָה?

 תרגיל: _______________________

 תשובה: ______________________

בֶּחָצֶר שִחֲקוּ  8 בָּנִים ו- 9 בָּנוֹת.

כָּמָה יְלָדִים שִחֲקוּ בֶּחָצֶר?

 תרגיל: _______________________

 תשובה: ______________________

 

ליצירת קשר מלא פרטים