אמא אבא קיבלתם שיעורי בית !

יש הטוענים כי שיעורי הבית הם אמצעי להפוך את הילדים ללומדים עצמאים – לפתח אצלם מיומנויות של לקיחת אחריות,של פתרון בעיות, התארגנות בזמן ובמרחב, ניהול זמן, קביעת סדר עדיפויות והבנת הוראות.

עבור ההורים הן נתפסות כמתישות וצורכות אנרגיות רבות  עימותים ומתחים.המעכירים את האוירה בינם לבין הילדים

לפי שיטות ההוראה המותאמת- שיעורי הבית עדיין חשובים ליכולת מחשבתית ולכישורי הבנה אך רק בתנאי שהם מותאמים על פי יכולות התלמיד (חוזקות וחולשות),ע"פ שיטות למידה שונות עם הנחיות ברורות.

ובכל זאת מדוע ילדים לא אוהבים להכין שיעורי בית ?

אחוז גבוה מהתלמידים בארץ לא מסוגלים כיום לעשות את שיעורי הבית כראוי, הם מבצעים אותם רק משום שהם חייבים, שאם לא הם ייחשבו כעצלנים או "יזכו " לנזיפות, מכתב להורים ועונשים).לכן כדאי לבדוק מה הילד שלנו מנסה לומר לנו דרך ההימנעות בהכנת השיעורים

ראשית חשוב לבדוק האם הילד מסוגל להכין את השיעורים בעצמו, האם השיעורים מותאמים לרמתו .ילד לקוי למידה שטרם אובחן עלול לנסות להסתיר את קשייו באמצעות הימנעות משיעורי הבית, הפרעת קשב וריכוז עשויים להביא לקשיי התארגנות וזקוקים ליותר זמן, בעיה רגשית כלשהיא כלפי בית הספר או מורה מסוים והיעדר הרגלי למידה בארגון הזמן לטובת הכנת השיעורים כל אלה עלולים למנוע ולהקשות על הילד את הכנתם .

כיצד נגרום לילד להכין שיעורי בית?

תחילה נבדוק אילו מיומנויות חסרות לילדינו, וכיצד ניתן ללמד אותו/ה לבצע מטלה לבד.

1.נקבע בשיתוף עם הילד מקום קבוע להכנת שיעורי הבית:ישנם ילדים הזקוקים לשקט ,ישנם הזקוקים לחברה, לרעש מוסיקה, שולחן הכתיבה ויש שיעדיפו את שולחן המטבח.

2.תכנון זמן בהתאם לסדרי עדפויות  בה יוכלו לבצע את המטלות ללא לחץ. ישנם שחייבים לסיים מידאחר יבי"הס כשהחומר טרי  מוחו, כאלה שלא מוכנים להחמיץ פעילות חברתית כאלה שחייבים לנקות את הראש עם טלויזיה.

חשוב להקפיד שהכנת שיעורי הבית תסתיים לפני שמגיע הערב, כיוון שערנותם של הילדים פוחתת .

3.שימוש בלוח לרישום המטלות הגשת עבודות,הכנת דף משימות שבועי ומועד ביצוען עוזר לילדים לזכור את סדר הפעולות-כדאי לקבוע יחדיו כללים שיצמצמו את הסכנה לפיתויים מפעילויות .

4 נבדוק האם ילד מבין את ההוראות ומשמעתן  האם הוא יודע את חומר הלימוד כדי לבצע את המטלה באופן עצמאי .

  1. הורה נוכח, חשוב שההורה יכוון ,ינחה, יראה יעודד ויסייע לילד להכין את שיעורי הבית , אך לא להציב זאת כתנאי .במידה ולא נעשו לקבוע את עשייתם אך לא לפתוח בריב.

6.תנו לילד תחושה שאתם סומכים עליו, הימנעו מתזכורות או הבעת כעס ,כאשר מנדנדים לילד ומתזכרים לו את המטלות הם מרגישים שלא סומכים עליהם .חשובה שיחה נעימה ולשדר להם שהשעורים בשבילם ואם ירצו עזרה אתם תישארו בסביבתם .

7.חשוב לחזק את הילד בחיזוקים מילוליים ובלת מילוליים על הדרך שבה הוא עובדד על המאמץ והאחריות שהוא מגלה .

8.טקס הכנת שיעורי הבית עזרו לו לארגן את ציוד הכתיבה וחומרי הלימוד הרלוונטים והנחתם על השולחן .תקבעו סדר עדיפות מה דחוף למחר, או להתחיל במקצוע קל .

9.במקרה ושיעורי הבית מרובים למדו אותם לחלק אותם למנות קטנות .

הורים יקרים זכרו

שיעורי בית הינם תהליך הרגלים אינם נרכשים בן רגע ,תו לילד לקחת אחריות ואל תעירו לו  כל ילד מעוניין להצליח יש בו את הרצון לשמוע שבחיםומשוב חיובי על עבודתו .כאשר נתקלים בקושי אל תהססו לפנות לעזרה מקצועית בהתאם לגורמי הקושי .

להכוונה ייעוץ והדרכה ניתן לפנות בפרטי אסתי שיפר

ליצירת קשר מלא פרטים