"סימני דרך"המזהות לקות למידה עבור הורה או איש חינוך .

קשיים בלימודים אצל ילדים הם בדרך כלל כדור שלג שאם לא עוצרים אותו בזמן יש לו השפעות הרסניות על הלמידה ועל הילד עצמו. 

כמעט כל ילד חווה בשלב מסוים קושי החל מגיל גן חובה ועד התיכון.

בגיל הגן 

  1. קושי בשליפה של מילים: המילה עומדת “על קצה הלשון” אך הילד לא מצליח לזכור/לומר אותה ,או משתמש רבות במילות פקק כמו:  "זה", "נו. 

התבטאות לא מאורגנת, בעיות בבניית משפטים נכונים. 

  1. קושי בזיהוי אותיות ,קושי בחריזה, חוסר עניין בהאזנה לסיפורים, קושי בזכירה של שמות, צבעים, ספרות ואותיות.
    3.בחשבון קושי בתפיסה ובשימור כמות, קושי בספירה עולה ויורדת, קושי בסידור על פי גודל,  קושי ביישום ובכתיבה של ספרות.

4.קשיי קשב וריכוז: פעילות יתר קיצונית, היסח דעת בולט, חוסר התמדה בביצוע או השלמת מטלות, תנודות במצב הרוח, התמודדות לא טובה עם כשלונות.

5.התחום החזותי – מוטורי: קושי בהבחנה בפרטים,הבחנה בין דמות לרקע, קשיים במוטוריקה עדינה (רכיסת כפתורים, שריכה), מסורבלות מוטורית,(נפילות, הפלה של חפצים), הימנעות מפעולות כמו ציור, צביעה וגזירה.

6.בתחום ההתנהגותי – חברתי: קושי ביצירת קשרים חברתיים,בהבנת מצבים חברתיים בקבלת חוקי משחק, בעבודה בקבוצות ועוד.

כיתות יסוד 

1.קשיים בקריאה:הימנעות מקריאה,קריאה עם שגיאות ,קריאה איטית לקראת סוף ב' או שהילד לא מצליח לשחזר את שקרא.

2.קשיים בכתיבה -שגיאות כתיב יוצאות דופן באיכותן ובכמותן( החלפה של צלילים, השמטה/הוספה של אותיות).

3.אוצר מילים דל, קושי בהבעה בעל פה, פער בין רמת ידיעות להישגים בפועל.
הישגים נמוכים למרות תרגול ולמידה מאומצת מאוד בבית.

4.בכתיבה(מוטוריקה עדינה): אחיזת עיפרון בלתי נוחה ו/או לחץ חזק או חלש מדי על העפרון , קשיים בעיצוב האותיות ובארגון הכתוב על הדף (כתב יד בלתי קריא), איטיות במטלות ספורטיביות (מוטוריקה גסה).

5.בחשבון – שגיאות בחישוב (חיבור, חיסור, כפל, חילוק) במאונך, קושי בביצוע פעולות בסיסיות (כגון שבירת עשרת), החלפת סימנים, כתיבה הפוכה של מספרים, קושי למנות ברצף, השמטה של ספרות, חוסר יכולת להעריך ולאמוד כמויות (לדוגמה, כמה עודף בערך מגיע לי?

6.בתחום הקשב :קשיים בהתארגנות (כגון, סידור ילקוט, התארגנות בבוקר, שכחה של ציוד, קשיים סביב הכנת שיעורי בית).

מצב רוח ירוד, חוסר מוטיבציה ללמידה.

איטיות ניכרת בעבודה, נטייה לחולמנות.

קושי להתרכז במהלך השיעורים ודיווח ביה”ס על נטייה למוסחות ופטפוט.

 

בחטיבה

1.קשיים בהבנת המשמעות של הנקרא (קריאת טקסט באופן מדויק המלווה בקושי להבין את הרצף, היחסים, היסקים של מה שקורא).

2.קשיים באיות: הוספה,השמטה, או החלפת עיצורים או תנועות .

3.קשיים בהבעה בכתב (תחושה שהילד אינו מצליח לבטא במדויק את ידיעותיו, מחשבותיו ורעיונותיו), כתב יד לא קריא, קשיים באחיזת עיפרון או באחיזת עט, הסתייגות מכתיבה ואי רצון לכתוב, קשיים בהתארגנות (ארגון ציוד לימודי, ארגון זמן) ועוד.

4.קשיים ברכישת הקריאה והכתיבה בשפה זרה, שגיאות כתיב מרובות.

בתיכון

1.קריאה וכתיבה – פער בין ההבעה בעל פה להבעה בכתב לטובת הראשונה, קושי בלמידה עצמאית.
2.שפה וחשיבה – פירוש מוטעה של מידע, אי יכולת למזג ידע ממספר טקסטים, קושי בזכירה של חומר לימודי למבחנים למרות התכוננות והשקעה רבה ..

3.זיכרון קשב וריכוז – בעיות בקליטת חומר בכיתה,מחברות ריקות, קושי בהתמדה בביצוע מטלות, נתינת תשומת לב מוגזמת לפרטים או לחלופין, חוסר תשומת לב לפרטים הקטנים.

4.קשיים בחשיבה מתמטית (למשל: קשיים חמורים ליישם מושגים מתמטיים, עובדות או פרוצדורות בפתרון בעיות כמותיות).

כאן עומדים בפני ההורים שתי משימות:

1.להתייחס אל אותם קשיים לימודיים לשבת איתם ולעזור להם להתגבר עליהם, לשכור עבורם מורים פרטיים.

  1. להבין שאותם קשיים בתהליך הלמידה נובעים מדברים עמוקים יותר, בין אם מדובר בדיסלקציה, דיסקלקוליה, הפרעות קשב או כל דבר אחר. במקרה כזה, עליהם להבחין לא רק באותם קשיים לימודיים אלא בדברים שהם מעבר לכך, הפרעות בהתנהגות, חוסר ריכוז, חוסר קשב, חולמנות, חוסר יכולת לזכור דברים, חוסר ביטחון עצמי לענות על שאלות, כתיבה וקריאה לא נכונה ועוד. 

 

אבחון יעזור לכם ההורים להבין את המצב של הילד ויעזור לילד להתמודד עם הקשיים בצורה הטובה ביותר לאחר ייעוץ עם מומחים בתחום .

האבחון המקצועי יעזור לכם למקד את לקות הלמידה ולדעת להתמודד איתה באופן ספציפי. לאחר אבחון מגלים שהשינוי שחל אצל הילד לאחר מכן הוא משמעותי.

 

ליצירת קשר מלא פרטים