משוואה מנצחת להצלחה במבחנים

תקופת המבחנים ללא ספק תקופה מלחיצה, ההצלחה במבחן תלויה בגורמים רבים.

איך ננהל נכון את הזמן והלמידה בתקופת המבחנים?

לניהול נכון חמישה שלבים:

1.הודעה על מבחן

2.התכוננות למבחן

3.ערב לפני המבחן ובבוקר המבחן

4.מבחן עצמו

5.אחרי המבחן

בשלושת השלבים הראשונים יש מקום להורה /חבר/בעל/ להצטרף ולתמוך- רגשית או ביצועית. על ידי מתן חיזוקים או עזרה .הודעה על המבחן:

1.הודעה על המבחן

רגע לפני שמתחילים ללמוד יש להכין את רשימת הנושאים לבחינה, לרכז את החומר הנחוץ ללמידה. לברר את מועד הבחינה, מבנה הבחינה ומשך הבחינה.היכרות זו תוריד את הלחץ .

*תכנון זמן הוא גורם יעיל ומפחית חרדה: כדאי לנהל יומן עם רישום ומעקב אחר הבחינות הצפויות. ניתן לציין על על לוח שנה במקום בולט (המקרר)- כך יהיה מעקב .

 

*חשוב להקציב את מספר ימי למידה לכל מבחן נושאים שצריך לשים עליהם דגש בלמידה למבחן.

 

*חלוקת החומר -לחלק את החומר למנות קטנות,לתכנן מראש כמה זמן להשקיע בכל נושא- במקום מעט ימים עם עומס של חומר.

כתבו ראשי פרקים שיקלו עליכם לזכור את החומר, רשימות של מושגי יסוד, נתונים או תאריכים חשובים, דגשים שניתנו על ידי המורה.

*אל תשננו, תבינו – ההבנה כבר תביא אתה את הזיכרון, את הידע.

 

יצירת סביבה לימודית:  שולחן כתיבה נקי ומסודר נעים ומזמין, לדאוג שחומרי הלמידה יהיו נגישים.

בשעות הלימוד להקפיד שלא תודלק הטלוויזיה או שלא תתאפשר גישה למשחקי המחשב.

אכן משמעת עצמית היא שם המשחק  – סגרו את הפייסבוק, הניחו את הפלפון בחדר אחר, התרכזו ועמדו ביעדים שהקצבתם לעצמכם. מנעו הסחת דעת!

 

*הפסקות קצרות (כ- 10 דקות) במהלך הלמידה להתרעננות ,מומלץ לשתות מים -תורם לריכוז .

 

2.התכוננות למבחן:

1.במהלך הקריאה, יש לציין נקודות עיקריות שיש להתייחס אליהן במהלך הלמידה.

  1. להכין שאלות המתייחסות לחומר הלימוד.

3.בסיום הקריאה, שננו פרטים הקשורים לחומר הלימוד.

4.לתלמידים בעלי זיכרון חזותי מומלץ להשתמש בדוגמאות ויזואליות (תמונות, גרפים איורים) ובצבעים להמחשה, ללמוד עם תרשימי זרימה או טבלאות, לימוד ויזואלי יכול להיות ארגון של המידע בתוך ציר זמן.

5.לתלמידים עם זיכרון שמיעתי טוב מומלץ האזנה להקלטה של קריאה מהספר או מהסיכומים, שמבוצעת על ידיו או על ידי ילדיכם . ההקלטה יכולה ללוות בשעות שונות כמו לפני השינה.

6.אחת הטכניקות המומלצות היא לשאול שאלות על החומר ולכתוב תשובות. הפורמט של שאלה + תשובה מצוין לעיבוד מידע.

 

7.בדקו מה יעיל יותר ללמוד לבד או בקבוצה?קבוצה יכולה להיות מורכבת גם משניים או שלושה שותפים. אפשר גם לשלב בין לימוד עצמי וקבוצתי – למשל במהלך היום ללמוד את החומר לבד, ובערב לעשות בקרה בקבוצה.

 

8.ניתן לקשר את החומר עם ידע קודם אצל הילד או לחבר את הידע החדש לאסוציאציות מעולם החוויה הרגשית של הילד. מחקרים מצביעים על קשר בין רגש זיכרון ולמידה.

 

3.ערב לקראת הבחינה

מומלץ להכין מראש: בגדים, אוכל ושתייה וסידור התיק: קלמר מאובזר, מחשבון או מילון.

שינה מספקת (7 שעות לפחות)חשובה מאד היא עוזרת לזיכרון.

בבוקר המבחן- דאגו להשכמה מספיק  מוקדמת  המאפשרת התארגנות ללא לחץ.

תזונה בריאה על מנת שהמוח והגוף יהיו עירניים. חשוב לספק סוכר ופחמימה המתפרקת לאורך זמן למנוע מהגוף לחץ מיותר. לכן לא להגיע למבחן על בטן ריקה!

חשוב לקחת לבחינה פרי מפירות העונה/יבשים , כריך נוסף או חטיף בריאות וכמובן בקבוק מים לבחינה

אווירה נעימה והומור בבוקר יעזרו לתחושת נינוחות ורוגע . הסבירו לנבחן בבוקר המבחן – "את מה שאפשר היה ללמוד למדנו, אבל עכשיו הזמן להירגע". לצאת מהבית עם ברכת הצלחה !

 

 

4.המבחן עצמו

 

נקרא את הבחינה כולה, לא למהר לכתוב לפני שנתכננן ונרשום נקודות על טופס הבחינה, חשוב לבדוק על כמה תשובות צריך להשיב, בחרו את השאלות עליהן תענו בד"כ החלק הקל של הבחינה , באלו אתם הכי בקיאים וכמה נקודות הן שוות.

במצב של שאלות מורכבות פרקו לשאלות משנה ,מענה על שאלות במבנה קבוע: פתיח, גוף וסיכום. תשובה עניינית וממוקדת.

רצוי להשאיר רווח בין התשובות כך שתוכלו להוסיף פרטים נוספים, אם תחפצו בכך.

  • קראו את התשובהובדקו שעניתם על כל מרכיביה וחלקיה.
  • במקרה של לחץ בלאק אאוט לעצור את הכתיבה, להניח את כלי הכתיבה,עיצמו עיניים או בקשו לצאת למספרדקותלהתרעננות.
    לפני הגשת הבחינה חשוב לקרוא את הבחינה לפני ההגשה .

אם מתעוררת תחושה של שכחה- זו כנראה תגובה של לחץ- ישנן דרכים שימושיות להרגע, להזכיר שהתשובות מצויות בזיכרון אם היתה למידה טובה ואם בכל זאת מתרגשים מה עלינו לעשות?

  • נשימות – מספר נשימות עמוקות ואיטיות על מנת להירגע.
  • זיכרון חיובי – נסו להיזכר במצבים בהם אתם והילדים התאמצתם, עבדתם קשה, והצלחתם.
  • מידור רגשי – נסו לומר לעצמכם (בקול) – "אני אחשוב על כך מחר, כעת אני חושב על"…

במקום לומר "למרות שלמדתי אני חוששת להיכשל" כדאי להרגיל אותם לומר "למדתי, אני מבינה את החומר אבל לא נורא אם מדי פעם אני לא מצליחה"ו/או "למדתי טוב ואני יודעת את החומר"

בהצלחה!!! ייעוץ ושאלות נוספות בשמחה

 

 

 

ליצירת קשר מלא פרטים