מה מומלץ לתכנן ללמידה בחופשת הקיץ ?

החופש הגדול הוא הזדמנות מצוינת להאט, לעצור, להתבונן, ללא לחצים מבית הספר משיעורי הבית וממבחנים. ליצור ימי שקט  ולגלות שההרפייה הזו מעודדת בילד מוטיבציה ,במיוחד בילדים עם קשיי למידה ו/או קשב וריכוז הזקוקים במיוחד לזמן רגוע, בו הם לא נפגשים עם הקשיים, לא נאלצים לגייס התנגדויות שמעייפות.

החופש הגדול מזמן אין סוף אפשרויות ללמידה לא פורמלית, דרך משחק, דרך חוויה , דרך שיחה. בנסיעה לים, לבריכה, בילויים בחיק הטבע.

זו הזדמנות נפלאה לפיתוח כישורי למידה ,שפה והבנה דרך ערוצי הלמידה הייחודיים של הילד דרך מגע ותחושה באמצעות הוראה מותאמת התורמת לזהות במה בדיוק כדאי שהילד יתמקד ויתקדם.

אז מה עושים?

1.לתכנן יחד מטרה ותוכנית– התכנון מאפשר לילד הזדמנות לבחון את עצמו, מה השיג עד כה, מה הצליח ובמה רוצה להשתפר.

הגדרת מטרה יחד עם הילד/ה מחדדת את המסר שהוא גדל ,שהוא בוגר יותר ויודע יותר מה טוב עבורו ,

2.תיאום ציפיות-קבלת ההחלטות הינה חלק מהנעה פנימית של הילדים להצלחה ולשיתוף פעולה. חשוב לנהל שיחה מקדימה לברור מה הילד היה רוצה לעשות במהלך הקיץ.

לפני השיחה החליטו בעצמכם מה הייתם רוצים שיקרה בתקופה זו ומה לא הייתם רוצים.

הצבת גבולות ברורים חשובים לתחושת אוירה מקבלת .

3.לפתח אחריות אצל הילד- מומלץ לבדוק 3-4 חוברות הנראות לכם ההורים כמתאימות .אשרו לילדכם לבחור מתוכן את החוברת המועדפת.

בבחירה זו הוא בעצם מכריז שעל החוברת הזו הוא מוכן לקחת אחריות, היא מעניינת אותו ונראה לו שהוא יצליח בה. כבדו את החלטתו בלי היסוס !

4. למידה קצרה ואפקטיבית עדיפה על למידה אחת ארוכה ומעייפת ,התמקדו בצבירת הצלחות קטנות ובטוחות ,על כן כוונו את הלמידה לתרגולים קצרים של פעמיים – שלוש פעמים ,בכל פעם חצי שעה .

מחקרים מצאו כי למידה של זמן קצר בכל יום יעילה הרבה יותר ונזכרת יותר מאשר למידת חומר רב ממש לפני שצריך לדעת אותו.

5.חופשה בסימן קריאה! חשוב מאוד לכוון את הילדים לקרוא.

מומלץ להנהיג קריאת ספר או עיתון שהופכת להרגל, מפתחת את מיומנות הקריאה שהיא הבסיס לרוב מקצועות הלימוד. חשוב שהילד יבחר לקרא את מה שהוא אוהב כדי שהקריאה תיתפס כפרס וזכות ולא כמטלה או עונש. כדאי להצטרף לילד לשעת הקריאה ולהוות דוגמה אישית.

לאחר שנוצר ההרגל, הילדים כבר מגדילים מעצמם את הכמות וכך מתעוררת המוטיבציה ומתפוגגת ההתנגדות.

6.למידה משמעותית מחוויות פעילויות משפחתיות וטיולים  -בקשו מהילדים עזרה, חשוב לשתף את הילד בתכנון ובהכנות לקראת הפעילויות, בשלב התכנון נשתף בהחלטה לאן מטיילים

נציע לו את האפשרויות השונות עליהן חשבנו.

לאחר החוויה כשנגיע הביתה או במהלך השבוע, ניצור שיחזור כלשהו של חווית הטיול, נוכל ליצור יומן עם תמונות מהטיול או פשוט להסתכל על תמונה שצילמנו במצלמה ולתאר אותה.

7.זמן מסך- אפשר לבחור לראות יחד סדרה או סרט, לשבת יחד ותוך כדי הצפייה לשאול שאלות כדי לוודא שהילד מבין מה קורה בסרט. מי זו הדמות? איפה היא נמצאת?  איזה חלק הוא הכי אהב בסרט? ולפתח שיח סביב זה.

8.מה לא לעשות :לא לאפשר יותר מידי שעות מסך ואף להגדיר מראש שעות מסך יומיות, על מנת שיהיו זמינים לילד גירויים נוספים מלבד גיריים חזותיים אל מול העיניים.

 

ליצירת קשר מלא פרטים