מה יש במקצוע מתמטיקה שגורם לכך שילדים רבים מפתחים התנגדות ???

כישורי החשיבה המתמטית לא מצויים בכל ילד ,על מנת להבין ולזהות אלו קשיים מהווים עבורו מקור לכשלון ותסכול, עלינו להבין את אופן תפקודו ודפוסי הלמידה שפיתח לעצמו וכמובן למצוא ולבחור מתוך חומרי הלמידה מהי השיטה הטובה ביותר עבורו.

 

הקשיים בלימוד מתמטיקה קשורים בלומד-(רקע, אישיות, בעיות ותגובתו לקשייו)ובחומר הלימוד ודרכי הלמידה .

זיהוי בעיותיו של הלומד עשוי לסייע להצלחת דרכי הלמידה ,כיוון שהמקורות לכישלון רבים ומגוונים.

היכולות המתמטיות קשורות לשני חלקים נפרדים של הפעילות המוחית

חלק אחד נטול מילים, קשור לייצוג חזותי–מרחבי של כמויות.  החלק  השני קשור לייצוג מילולי של סמלים, שניהם מופעלים  יחד בזמן ביצוע מטלות חשבוניות.

נשאלת השאלה: מהם המקורות לכשלון השכיחים ביותר?

א.ליקויי למידה ספציפיים הכוללים :

1.ליקוי בהתמצאות מרחבית: -עלול להקשות על הבחנה בין גדלים שונים לבין כמויות שונות הבנת לוח  המאה , לוח כפל  ובצוע חישובים .

ליקוי זה מקשה על הבנת מושג המספר ,משמעות סדר המספרים ועוד.(למשל להבין כי מספר קודם קטן מהמספר העוקב של מספר נתון)

-ליקוי בראייה המרחבית של גדלים. מיקום וכיוון, חוסר יכולת  להבחין בין ימין לשמאל, קושי להגיע ליעד מסוים וקשיים בעמידה בלוח זמנים .

 

-נפגעת היכולת להבין את הצופן של החשבון המבוסס על מערכת סימנים גראפיים מוסכמים.

כיוון כתיבת המספרים, ערך מקום הספרה במספר, כיוון ביצוע האלגוריתמים של פעולות החשבון.(כיוונים שונים לחיבור חיסור כפל וחילוק ,מאונך מאוזן).

 

בדרך כלל ילדים עם קשיים אלו מוגדרים כדיסקלקולים -אי יכולת לתפוס כמות, או להבין את מושג המספר, או להבין את משמעות הפעולות .

 

2.ליקוים ביכולת הפשטה.-קשיים להבין את יכולת ההכללה, הבחנה בין עיקר לטפל, הסקת מסקנות, יכולת השימור הפיכות והבנת חוקיות המספר והסדרה.

זהו הליקוי הקשה ביותר ולעתים גם בלתי הפיך .

 

3.ליקויים בהבחנה חזותית ,מקשה על הבחנה בין דמות ורקע, קושי בזיהוי וזכירה של ההבדלים הדקים בין הסמלים הגרפיים קושי בהבחנה בין ספרות דומות (למשל 9,6) וכן קושי בתכלול חזותי שמיעתי , תלמידים הלוקים בתפיסה שמיעתית יתקשו לקלוט ולפתור בעיות בעל-פה אך יתפקדו ללא קושי בכתב.

בשל כך חשוב לבדוק מהו הערוץ החזק של הלומד

4.ליקוי בתפיסת רצף משפיע על קריאה מוטעית של מספרים לדג' את המספר 3006 הלומד יקרא 306  , הוא יתקשה בסדר פעולות חשבון ובכתיבת מספרים  .

ליקוי זה משפיע גם על קושי ברצף.

הלומד עלול לטעות בקריאה של מספרים, מיקום הספרות בתוך המספר, קושי במילוי הוראות רב-שלביות , בלימוד סדרות וכדומה.) .

.5.קשיי ארגון -הלומד יתקשה בתפיסת קשר בין תבנית ופרטיה מה שמשפיע על תפיסת המספר  וקושי בפתרון בעיות מילוליות  .

 

קבוצה נוספת של לומדים מתקשים:

ב. קשיים הנובעים מהפרעות בתהליך התפתחות

1.העדר מוכנות לחשבון -הלומד מגיע לבי"הס כשאינו בשל ללמידה בכלל ובחשבון בפרט .

2.איטיות בחשיבה ובדיבור הגורמים לקשיי למידה -תהליכי קלט ופלט איטיים-בשל איטיות זו נוצר

אצל הלומד פער לימודי ההולך וגדל.

נדרש זמן רב לקליטת החומר / לשימור הנלמד / לשליפת הידע .

הלומד האיטי בחשיבתו, בדיבורו ובתנועותיו, אינו מסוגל להתמודד עם קצב הלימוד בכיתה .

3..קשיים אמוציונאלים רגשיים :מצב נפשי קשה ,חרדה מכישלון לימודי, חרדה מהתמודדות-

(הזדהות עם הורה ,אח שנכשל בעבר,או הצטיינות ,מה שגורם לויתור) וחוסר מוטיבציה ללמידה.

יש הטוענים כי בפעולות חיסור וחילוק יש קושי לילדים שמתקשים לוותר על מה ששייך להם או

מאי יכולתם לתת לזולת.

"הסבר נוסף :"הנבואה המגשימה את עצמה" והחרדה משתלטות על הלומד, בעקבות זאת הם

אינם מסוגלים להתרכז  בלמידה או בבחינה .

4.ליקויים בזיכרון, בזיכרון עבודה , זיכרון לטווח קצר.

הליקוי בזיכרון מכביד מאד על זכירת עובדות חשבון .הקושי בזכירה גורר ניחוש ,יוצר מתח ומגביר

חרדה קיימת ( יקשה על למידת לוח הכפל, תכונות צורות גיאומטריות).

5.קשיי קשב וריכוז ההפרעה בקשב מוצגת בדרך כלל כבעיית התנהגות , אך היא בעצם

בעיה אורגנית, הממוקמת במוח .

התסמינים: אימפולסיביות חוסר איפוק והיפראקטיביות תנועתיות יתר , קושי לציית לחוקים

והוראות .

ליקויים ביכולת לבחור מתוך גירויים שונים ולהגיב עליהם .הסחת דעת מהעניין המרכזי ,חולמנות

,לא יהיה מרוכז : ייראה כאילו שומע או "כלא זוכר,שכחנות ותנועתית.

ליקוי בתפקודים ניהוליים -פעולות קוגניטיביות גבוהות הנחוצות כדי לייצר תגובות מתאימות המכוונות למטרה : יכולת ליזום, יכולת לעכב תגובה פגיעה מתבטאת בנוקשות, אימפולסיביות, גירויים מסיחים, יכולת לתכנן, גמישות ותושייה ,זיכרון עבודה, פיקוח ובקרה ועוד ..

 

ניתן לראות כי המתמטיקה הינו תחום מאוד התפתחותי. חוסר בטחון או חוסר וודאות בנושאים מוקדמים ישפיעו לרוב על נושאים מאוחרים יותר ועשויים להוביל להתפתחותה של דיסקלקוליה התפתחותית (מכאן שחייבים להתחיל את ההתערבות כבר מיסודות החשבון ובגיל מוקדם ככל שניתן, שכן התמודדות עם דיסקלקוליה אינה פשוטה ודורשת סבלנות רבה מצד אחד.

 

 

המפתח לעזרה לילדים ומבוגרים בהתמודדות עם דיסקלקוליה הינו להקנות להם כלים

ואסטרטגיות לניהול לחץ וחרדה אשר יכולות לעזור להם..

 

ישנן מספר דרכים אפשריות בהן הורים ומורים יכולים לתמוך בילדים הסובלים מלקות למידה במתמטיקה, הן במסגרת בית הספר והן מחוצה לו:

1.אבחון טוב בחשבון הוא ראשיתו של תהליך שיקומי ,היכול לעורר בלומד כוחות רדומים ולהפיח בו תקווה שהיא ההנעה ללמידה, להתמודד עם קשייו לחשוף את הידיעות והיכולות המצויים בו.

2.תמיכה אקדמית-טיפול מקצועי כדי לעזור להם להתמודד עם חומרי הלמידה במתמטיקה ולהתמודד עם שעורי הבית והמבחנים שלהם.

3.מורה להוראה מתקנת במתמטיקה, בעל/ת ניסיון רב בעבודה עם תלמידים תאפשר לתרגל את כישורי המתמטיקה שלו בסביבה פחות מלחיצה ולא שיפוטית .

4.כלים תומכים וטכנולוגיה: מחשבון , עפרונות מחיקים, נייר משבצות לשמירה על עמודות ומספרים ישרים, תזכורות קבועות מראש בטלפון למעקב אחר זמנים וכן משחקים מתמטיים המאפשרים תרגול מיומנויות חיוניות בדרך מהנה.

5.לוודא זכאות לקבלת התאמות בתנאי למידה והיבחנות וכן תמיכה הולמת לתלמידים הסובלים מלקויות למידה, כולל גישה למחשבון במהלך שעורים ובחינות, תוספת זמן במבחנים, חלל עבודה שקט, אפשרות להקליט שעורים.

 

 

ליצירת קשר מלא פרטים