הפרעות קשב

חלקם חסרי שקט ,חלקם פעילים באופן מופרז,חלקם מתקשים לשלוט בדחפים ולהתרכז בביצוע מטלות ,חלקם נוטים לאבד חפצים –

אלה הילדים שלוקים בהפרעת קשב וריכוז, הפוגעת ב-5 עד 10 אחוזים מכלל האוכלוסייה .

 

הפרעת קשב וריכוז היא תכונה אורגנית ,ובמקרים רבים תורשתית ,ורוב הלוקים בה ישאו אותה כל חייהם .

ליקויי קשב באים לידי ביטוי בעיקר ביכולת להקשיב ולהתמקד במצבים מסוימים. קשיים בריכוז בולטים מאוד במהלך הלמידה במיוחד בבית הספר שבו הלימוד מתנהל באופן פרונטאלי. ילדים שסובלים מבעיות קשב יתקשו להתמקד, דעתם מוסחת בקלות והם מתקשים לעשות סלקציה נכונה בין גירויים שמיעתיים או ויזואליים משמעותיים לסיטואציה. גם ילדים עם רגישות יתר יתקשו להתרכז ולהתמקד כשמגע , "רעש", או דבר מה אחר מסיח את דעתם ומפריע להם.

הפרעת קשב וריכוז קיימת בכל שכבות האוכלוסייה ,היא באה לידי ביטוי הן בבית והן בבית הספר ועלולה להשפיע גם על יחסיו החברתיים של הילד .בטווח הארוך היא משפיעה לרעה על ההישגים הלימודיים ההצלחה המקצועית וההתפתחות הרגשית -החברתית .

בנוסף להפרעת קשב יש לא מעט מצבים נלווים המופיעים אצל חלק מהילדים הסובלים כגון חרדה דיכאון ,הפרעות התנהגות ,לקויות למידה ועוד.

 

מהם הסימנים שאמורים לאותת לנו: קושי להיות קשוב למשימה לאורך זמן ולהתעלם מגורמים מסיחים קושי להתארגן בזמן ובמקום ,כשבחלק מן המקרים נלוות לכך פעלתנות יתר ותגובות פזיזות ואימפולסיביות .

ילדים שסובלים מלקויי קשב ולקויי למידה אחרים יתקשו להבין סדר יום. יתקשו למלא תפקידים קטנים כמו תורנות, לסדר משחק, להחזיר דברים למקומם.

ילדים כאלה גם יתקשו לדעת כיצד לפרק פעולות לשלבים ולבצע אותן על פי רצף יעיל. כל אלה נדרשים על מנת להשתלב בבית הספר והם תנאי חשוב בביצוע של מיומנויות למידה.

לילד עם הפרעת קשב יש במקרים רבים מספר מאפיינים: המחברות שלו הן ריקות או מקושקשות. הוא לא יודע מה היו שעורי-הבית, והכנתם היא סבל מתמשך עבורו.

הילד נמצא במצב של תסכול תמידי ותחושת הערך העצמי שלו מתערערת. בית-הספר הוא תקופה שבה עובר מרכז הכובד מההורים לבני הגיל בכל הנוגע לקביעת הערך העצמי. בסביבות כיתה ד' ילדים מודעים להצלחה היחסית שלהם בהשוואה לבני כיתתם. ילד עם הפרעת קשב נמצא בסיכון גבוה לפיתוח ערך עצמי נמוך בכל הנוגע ליכולות הלימודיות שלו

אז מה עושים? אם  הילד או הילדה הפרטיים שלכם לוקים בהפרעת קשב וריכוז ,סביר שתצטרכו לערוך כמה שינויים בסביבה בבית ובגן, כדי להתאים אותה לצרכים המיוחדים של הילד. עבור ילדים הלוקים בהפרעת קשב וריכוז חיוני קשר עין בינם ובין הדמויות , חיזוקים חיוביים מתמידים ותכופים. תצטרכו לנסח כמה כללים ראשוניים פשוטים, אותם תשננו שוב ושוב, כדי שהילד יוכל באמת להתנהג על פיהם. דרישות מסוימות יהיו מעבר לכוחם של ילדים מסוימים, למשל, לשבת במפגש בגן חצי שעה. ילדים אחרים יצטרכו ש"תפרקו" להם את המשימות וההוראות לחלקים קצרים, במקום לתת הוראה מורכבת וארוכה תצטרכו לתת בכל פעם הוראה קצרה אחת בלבד.

 

גם כאן תוכלו להיעזר במומחים כדי להתאים את התוכנית שכדאי לבנות ילד הפרטי שלכם, בעל הייחוד שלו

בכל מקרה, אפשר לעזור לילדים עם ADHD, ולאפשר להם להוציא מהכוח אל הפועל את היכולות שלהם. חשוב לזכור כי הם הסובלים העיקריים ממצבם, גם אם לעיתים הסבל לא ניכר כלפי חוץ. אפילו הילד המעצבן, הפרוע והלא ממושמע ביותר חש, בינו לבין עצמו, חסר אונים ואפילו מבוהל מהתנהגותו, ובעזרתכם ותמיכתם הוא מסוגל להשתנות.

 

הורים /אנשי מקצוע יקרים,
אם אתם חושדים שקיימת בעיה שוחחו עם המורה, יועצת, רופא ילדים, נוירולוג ואל תחששו לגשת לאבחון .

 

ליצירת קשר מלא פרטים