אבא ואמא עולים יחד איתי  לכיתה א`

 

למה חשוב שגם ההורים יכינו עצמם בצורה טובה יותר לכניסת ילדיהם לבית הספר?

האם הילד יצליח בכיתה א'  ואיך עוזרים לילד להתגבר על קשיים ומכשולים ?

אז כיצד ניתן להתמודד עם לחצים אלו ואחרים על מנת לאפשר לילדינו לעבור מעבר משמעותי זה בהצלחה?

 

המעבר מן הגן לבית הספר הוא אחד המעברים המשמעותיים בחיי הילד וההורים

הילד נכנס לעולם חדש בו מרגיש את ציפיות הוריו והסביבה

תערובת הרגשות שמציפה אותנו ואת ילדנו לקראת השנה הראשונה מעצימה את תחושת החרדה והבלבול אצל הילד.

לכן :

1.חשוב ביותר שההורים יעשו הפרדה בין זיכרונותיהם האישיים מתקופת בית הספר, לבין החוויות העתידיות עם ילדם העולה לכיתה א`. כך יאפשרו לילדם  להגיע לבית הספר ללא הפחדים והחרדות שלהם.

 

2.ילד הנכנס מפוחד לכיתה א`,  הנו ילד חרד ולא פנוי ללמידה ולפיתוח קשרים חברתיים. ההכנה לכתה א` צריכה להיות מאוזנת ומרגיעה.

3.אין לצפות ממנו מחד שיעמוד בהצלחת הישגיהם של אחיו הגדולים או מאידך שיהווה פיצוי על האכזבות של אחיו הגדולים. הילד העולה לכיתה א` יכול להצליח אך ורק על פי דרכו שלו וחשוב שהוריו יזכרו ויכבדו זאת.

4.חשוב מאוד לא לחפש "אשמים" אלא להיות מוכנים ופנויים להגיש לילד את העזרה הנחוצה כדי להתגבר על הקושי

5.חשוב מאוד לאפשר לו לקחת אחריות על הכנת השיעורים, סידור הילקוט והעמידה בלוח הזמנים, ההורים צריכים להיות שם לתמיכה הכוונה ועזרה ולא לעשות את העבודה במקומו.

  1. חשוב מאד לסייע לילד במעבר להגן לכיתה א' בחיזוק תהליכי תפיסה של הילד בתחומים הרלוונטיים.

כיום מקובל  להכין היטב את ילדי הגן בצורה הדרגתית לקראת המעבר לכיתה א', בין אם מבחינה שכלית – לתפוש, לזכור, להבין חומר לימודי חדש וכו', מבחינה מוטורית – כתיבה, משחקי כדור וכו', מבחינה רגשית – התמודדות עם תסכולים, דחיית סיפוקים וכו', ומבחינה חברתית – לקבל חוקים חברתיים וכו'

זאת למרות שברור שלא רק הילד עלול להיתקל בקשיים ובבעיות בכניסה לכיתה א', אלא גם הורים עשויים להרגיש חרדה ולחץ לקראת כיתה א' של ילדיהם. אוירה משפחתית לחוצה עלולה לפגוע במוכנות הרגשית של הילד לביה"ס, בין אם מבחינת הדימוי העצמי שלו

7.פיתוח מיומנויות והרגלי למידה סיוע בחיזוק הביטחון העצמי שיאפשר  לילדים להגיע מוכן ובשל לביה"ס

8.חיזוק ושיפור מיומנויות למידה כגון:

א.תפיסה חזותית ושמיעתית התהליכים המוחיים הקשורים בתפיסה חזותית, שמיעתית ומה הקשר שלהם ללמידה.

ב.שיפור קואורדינציה וגרפו-מוטוריקה:המוטוריקה הגסה- היכולת לתפקד במרחב, להפעיל את הגוף תוך תכנון וספונטאניות. ג.המוטוריקה העדינה- התפקוד מהכתף ועד כף היד והאצבעות, קשר עין יד, אחיזת עפרון וגזירה פיתוח שפה וחשיבה.

ד.חיזוק הקשב והריכוז היכולת להתמיד במטלות, להיות מרוכז גם כשקורה משהו בחוץ וכיו"ב .

ה.אסטרטגיות למידה וחשיבה- הקשר בין סדר, רצף, תכנון ותוצאה, יכולות הניתוח הבנת סיבה ותוצאה ומה ביניהם ובין למידה יעילה.

ד.מוכנות לקריאה ולחשבון  וטיפוח מיומנויות חברתיות .

 

באבחון כיצד לזהות קשיים ולקבל כלים להתמודד ,כדי להיות הורים תומכים ומעודדים יותר.

 

ליצירת קשר מלא פרטים